Supermarine Spitfire

Legenda II.sv.války.

Doprovody bombardovacích svazů(tzv.air support), nálety na pozemní cíle(tzv.sweep),vzdušná podpora pozemních sil.


znak RAF
Znak RAF-Per ardura at astra(Přes nepřízeň osudu ke hvězdám).

obr.Spitfire Mk.IV.2
Supermarine Spitfaire F.Mk V.b,v.č.: W3249 s ozn. DU-K Květen 1942-únor 1944. F/Lt Karel Pošta DFC,312 Sqdn.


obr. Mk.IV.b.Spitfire.4
Patřil k 312. československé stíhací peruti RAF.


O britském stíhacím letounu z II.sv.války se jménem Spitfire můžeme bez obav říci,že je legendární.To by mohli potvrdit i stovky spojeneckých pilotů na všech frontách II.sv.války ale i po jejím konci.(Spitfiry bojovaly i v Koreji.) Mezi ty stovky pilotů,kteří spoléhali v bojích,za kniply Spitů na jejich vynikájící bojové vlastnosti,patřili i členové tří čs.stíhacích perutí RAF ve Velké Británii.Byly to:
310,znak 310.SqMoto:We Fight to rebulit-Bojujeme za obnovu.
312, znak 312.SqMoto:Non multi sed multa-Ne mnozí ale mnoho
313,znak 313.SqMoto:One hawk scatters many crows-Jeden jestřáb mnoho vran rozhání.
Československá stíhací peruť RAF.
Členové těchto perutí,přezbrojovali na Spitfiry Mk.V. od poloviny roku 1942 a létali na nich až do února 1944,kdy přesedlali na Spitfiry Mk.IX.Historie vzniku Spitfiru je spojena se jnénem světoznámého leteckého konstruktéra R.J.Mitchella. Proslavil se v 20 a 30 letech dvácátého století,konstrukcí plovákových závodních letadel,které vítězily v závodech o Schneiderův pohár,jenž byl v 30 letech minulého století velice populární.Mitchellem navržený závodní hydroplán S.6B,dosáhl 29.9.1931 sv.rychlostního rekordu 657.80 km/h.Své zkušenosti s vývojem rychlostních závodních letounů,využil i při konstrukci nového stíhacího letounu podle specifikace britského ministerstva letectví F.37/34.Jednalo se o samonosný jednoplošník se zatahovacím podvozkem,zakrytou kabinou,rychlostí až 500 km/h a výzbrojí až osmi kolometů.Mitchell navrhl zcela nově

obr.Spitfires from Duxford Spitfairy Mk. IX.b a Mk.XIV z Duxfordu.images/obr.2 Spitfires of airSpitfiry IX B a IXV on air.

pojaté řešení celokovového stíhacího letounu se skořepinovým trupem.První prototyp Spitfira vzlétl 5.3.1946.Spit překvapil hned svými výkony.Zásluhu na tom měl také nový motor,řadový dvanáctiválec Rolls-Royce PV-12 (Předchůdce slavných Merlinů).První objednávka na 310 strojů přišla firmě Supermarine tři měsíce po startu prvního prototypu.Následně byla zvýšena o dalších 200 ks.R.J.Mitchell se však úspěchů Spitfiru nedočkal,zemřel 11.6.1937 ve svých 42 letech.Jeho následovníkem ve vývoji Spitfira,se stal jeho spolupracovník J.Smith.První sqadrona RAF (19.sqadr.v Duxfordu) obdržela první Spit v srpnu 1938.(Šlo o letoun v.č.K9789)Byl to Spitfire Mk. I. s motorem Merlin II. o výkonu 757 kW.Pohaněn byl dvoulistou vrtulí o průměru 3,350 m.Kabinu měl ještě rovnou,ne s typickou bublinou .Ta byla až od osmého stroje.Tento Spitfire Mk.I.byl bez pancéřování a používán byl ke zkouškám a přeškolování.V září 1939 bylo již objednáno 2160 letadel.(Mk.I.) Výroba však vázla a k začátku války bylo vyrobeno asi jen 310 Spitů.Od června 1940 byla vyráběna dávka 30 ks. Spitfirů Mk.I.b vyzbrojených dvěma kanony 20 mm. později doplněných čtyřmi kolomety. Spitfiry Mk.II.se silnějšími motorem Merlin XII.který měl výkon:864 kW. byl vyráběn od června 1940.K bojovým jednotkám začaly přicházet v průběhu Bitvy o Británii.Bylo vyrobeno 750 latadel Mk.II.a (výzbroj: 8x kolomet Browning ráže 7.7 mm) a 170 letadel Mk.II.b (výzbroj: 2x kanon Hispano ráže 20 mm a 4x kulomet Browning ráže 7.7 mm). Další významná verze byla až Mk.V. Vycházela z verze Mk.I.(zástavbou výkonějších motorů Merlin 45-50 1081 kW ) a byla rozvíjena do množství podvariant.Zabudování silnějšího motoru,ovlivnilo trochu tvar trupu pod motorem.Verze Mk.V. se začala vyrábět v červnu 1941.Bylo vyrobeno 95 latadel typu Mk.V.a (8x kulomet Browning ráže 7.7 mm),3920 letadel typu Mk.V.b (2x kanon Hispano ráže 20 mm a 4x kulomet Browning ráže 7.7 mm) a 2450 letounů Mk.V.c s tzv.univerzálním křídlem (mohlo nést variabilní výzbroj) s výzbrojí 2x kanon 4x kulomet nebo 4x kanon.Dalších 155 latadel vzniklo přestavbou z Mk.I. a Mk.II. Začátkem roku 1943 zavedla RAF upřesňující označení účelu pro který byla ta která podverze určena.F Mk.V.a,b,c-pro boj v středních a vyšších výškách,LF Mk.V.b byl určen pro hloubkové nálety.Některé Spitfiry této podverze létaly s "useknutýmy křídly" ,pro lepší ovladatelnost v malých vvýškách.Série Mk.V. byla v letech 1942-43 upravovány pro zavěšení 1x 227 kg pumy pod trupem,nebo 2x 113 kg. pum pod křídly.Dále mohly nosit až 4 druhy přídavných nádrží až 775 l. pro delší dolet,pod trupem.


obr.Spitfire Mk.IV.b 312 stíh.perutě

Supermarine Spitfire F.Mk V.b 312.čs. stíh.perutě RAF s ozn.DU-K


obr.Spitfire Mk.IX.c Klaine Brogel

Supermarine Spitfire F.Mk V.b 312.čs. stíh.perutě RAF s ozn.DU-K


obr.Spitfire Mk.IV.b.3

Supermarine Spitfire Mk.IX.c v.č.: MH 434 s ozn.:GE-X letiště Klaine Brogel,Belgie 18..6.2002


Češi ve Spitfirech:Na vlastní kůži!
Jak už bylo řečeno výše,tři Československé stíhací perutě 310, 312, a 313 se významnou měrou podílely v boji proti hitlerovskému Německu. Kromě původních, Hurricaneů,bojovali hlavně ve Spitfirech.Čechoslováci ale bojovali i v dalších perutích RAF.Byly to 1.stíhací peruť,kde se. vystřídalo na 30. Čechosloováků, 68. night fighter squadron(noční stíhací peruť), kde Čechoslováci tvořili polovinu stavu. Dále to byla 111. Fighter squdron (Skotská), 122. Fighter squdron(doprovody bombarderů),303. (polská) stíhací peruť RAF, 250. noční stíhací peruť RAF, 96. noční stíhací peruť RAF, 601. stíhací peruť RAF, 198.stíhací peruť RAF.Celkem působilo v Královském stíhacím letectvu, přes 2500 Československých pilotů.Další Čechoslováci ale působili jako mechanici, servisní letci(přelety letadel z USA a mezi základnami v Angli), radiooperároři a mnoho dalších specializací. Není zde prostor k popsání všech životních příběhů, mnoha statečných Čechoslováků. Ale chtěl bych zde zmínit čtyři letce:Tři letce z Plzně, členy Západočeského aeroklubu: Seržant Karel Pavlík který sloužil u 313. stíhací perutě, ve Spitfiru létal jako doprovod lodních konvojů,doprovod bombardérů nad Francií a prováděl přepady německých letišť a základen ve Francii. Byl 5. května 1942 sestřelen při bojovém letu(doprovod bombardérů Dagles Boston Mk. III. )nad Francousko-Belgickou hranicí u vsi Dramouter. Bylo mu 23 let. Pilot Officer Alois Záleský z 312 stíhací perutě RAF (Držitel Československého válečného kříže), zůčastnil se doprovodů bombardérů nad Francií, při invazi spojenců, jako vzdušná podpora nad pláží Juno(podpora Kanadských vyloďovacích jednotek), zahynul pro poruchu motoru při výškovém cvičném letu s nácvikem odhození přídavných nádrží.Jeho stroj se 9. února 1945 rostrhl nad Anglií. Bylo mu 29.let. SeržantVáclav Šindelář člen u 57.O.T.U. (Operační výcvikové středisko), zahynul 19. 4. 1943 při výškovém cvičném letu, při závadě na kyslíkovém přístroji.Zřítil se z 9000 m.u Alnwicku.Bylo mu 25 let.
Pamětní deska letcům Pamětní deska Habrman.náměstí
Pamětní deska padlím letcům na Habrmanově náměstí v Plzni na Doubravce.
Posledním 4.letecem původem z Lounska je legenda generálporučík František Fajtl.F.Fajtl
Držitel nejvyššího státního vyznamenání České republiky, Řádu Bílého lva, Řádu Milana Rastislava Štefánika a britského Distinguished Flying Cross (Něco jako významný letecký kříž) a mnoha dalších poct. Tento Čech (jediný z této čtveřice který přežil)je neuvěřitelným důkazem silné vůle v boji za svobodu!Co pan Fajtl podnikl a dokázal aby mohl znovu usednout za knipl Spitfiru a pokračovat v boji proti Němcům je obdivuhodné!Tak jako mnozí v roce 1939 odešel přes Polsko do Franie.Tam bojoval na letounech Morane Saulnier a Marcel Bloch. Po obsazení části Francie Německem a vzniku Višistické Francie odešel do Anglie. Tam bojoval napřed na Howker Hurricanech, později na milovaných Spitfirech. Prošel několika peruťěmi mimo jiné i zmíněnými 310. a 313. perutěmi RAF. Jako první Čechoslovák se stal v dubnu 1942 velitelem 122. peruťě (Bombajské), který dosáhl postavení velícího důstojníka-jiné než Československé perutě RAF(jinak:Čech velel Anglánům).Dne 5. května 1942 byl sestřelen nad severní Francií,při doprovodu Bombardérů nad město Lile poblíž městečka Hardifort u Letiště(Meserscmitů)Saint Omer. V leteckém souboji sestřelí Meserschmit Me 109. Je sám zasažen a s poškozenýn strojem, místo aby zamířil ke kanálu útočí a sestřeluje další Me 109. Pak je napaden 6. nepřátelskými Meserschmity.Je několikrát zasažen, jeho Spit. má rozstřílenou kabinu a křídla. Unikne střemhlavým letem, snaží se uniknout ke kanálu. Pak ale jeho stroji zhasne motor. Protožě je ale po úniku v malé výšce nemůže vyskočit padákem.Nouzově tedy přistane na zoraném poli. Je to bohužel, 100 metrů od německého velitelství.Prchá tedy po potoce a skryje se ve strouze. Němci rozjedou mohutnou patrací akci. Ukryt ve vodě ho pátrači několikrát překročilí. Vyvázne,ale všude jsou stráže. V noci se proplíží okolo německé hlídky.Unikne. Vydá se na jih, přes okupanou Francii, Višistickou Francii do Španělska.Na jeho cestě mu poskytne pomoc mnoho francouzů. Setká se však i s udavačem který ho údá němcům. Včas to ale odhalí a zachrání se a již po několikáté uniká němcům.Přejde Kordiliéry z Francie do Španělska ovládaného generálem Frankem.Tato cesta (ze severu Francie do Španělska) mu vtrvá měsíc a půl(50 dní na útěku).Němci totiž Čechy neuznávali za válečné zajatce. Jakožto "občany" Protektorátu byli považováni za zběhy.A tak s nimi také zacházeli. Ve Španělsku je zatčen a uvězněn v známém campo Miranda.Tam stráví dva měsíce v neutěšených podmínkách. Setkává se tam i se zajatými Čechy. Po opakovaných urgencích anglického ataché, byl propuštěn a přez Gibraltar se dostává zpět do Anglie.Tam vzniká všeobecný podiv-byl totiž již považován za mrtvého,nebo aspoň zajatého.Je chválen a obdivován a je mu nabídnuto nětolik VIP funkcí. To ale odmítá a žádá o přidělení jako velitel k stíhací peruti. Splnilo se!Znovu usedá za knipl Spitfira a bojuje sa svobodu. Nepřestává až do konce války!
Tento svůj neuvěřitelný příběh popsal v knize: Sestřelen.(Doporučuji přečíst.Měla by být jako "povinná četba" ve školách a ve Sněmovně a Senátu!)
Takové příběhy když čtu(a že jich napsali v období 2.sv.války nejen Češi mnoho) , musím se stydět a to hned dvakrát.Po prvé,když si uvědomím že nejsem osobně tak statečný jako pan stihač Fajtl a že bych to zabalil mnohem, mnohem dříve!Po druhé,když si vzpomenu jak jsme se my-osvobození češi odměnili Panu Fajtlovi a jeho druhům, kteří za naši svobodu bojovali a platili mnohdy tím nejcenějším-životem! Pro pořádek připomenu pro ty co zapoměli nebo ty mladší,kteří se o tom ve školách neučili:Po válce byl krátce v novém Českoslovanském letectvu,kde měl předávat své zkušenosti.Po únoru 1948 byl z armády vyhozen.Pak byl zatčen a bez soudu rok a půl vězněn v táboře na nucené práce na Mírově.Po propuštění mu nezbylo než pracovat jako účetní. V roce 1964 byl částečně rahabilitován.Pan Stihač Fajtl, napsal přes 16 knih o svých zážitcích ale i o zážitcích svých kamarádů-v Československu mu však povětšinou nebyly vydány a tak v Anglii,Francii a Německu si mohli čtenáři tyto hrdinské skutky číst dříve než u nás.Plné rehabilitace a snad i poděkování se dočkal až 1.5.1990 kdy byl(spolu s kamarádem Plk. Karlem Mrázkem a Pavlem Kocefeldou) prezidentem V.Havlem povýšen do hodnosti generálmajora v.v. a vyznamenán řádem genarála M.N.Štefánika.A až v roce 2004 mu prezident V, Klaus udělil nejvyšší České vojenské vyznamenání:Řád bílého lva.
Myslím,že si dnes v 21. století velmi málo uvědomujeme, jak vysokou cenu, museli tito a mnoho dalších hrdinů,zaplatit za naši dnešní svobodu a demokracii.Vzhledem k tomu, že ještě dnes je mnoho částí světa,kde tento "komfort" SVOBODY nemají , je potřeba na naše hrdiny a vůbec všechny kteří se o dnešní mír a svobodu zasloužily, vzpomínat, oslavovat je,učit o nich ve školách a neustále zdůrazňovat jak je svoboda křehká a dráhá. Je třeba ji chránit a bojovat za ni všemi prostředky!Pokud to nebudeme dělatat,mohlo by se stát,že o svobodu příjdeme.A to by bylo pro nás zničující a vůči těmto našim hrdinům hloupé a kruté-umírali by totiž zbytečně!

obrč.Spit ZD-B Old fly.mach.comp

Supermarine Spitfire Mk IX.c v.č.:MH 434 s ozn.: ZD-B skupiny-Old flyng machine company.


obr.Spitfire maketa
Maketa Spitfiru Mk.IX na dni v oblacích Plasy 2014,Czech Spitfire club:
obr.Spitfire maketa
Maketa Spitfiru Mk.IX na dni v oblacích Plasy 2014,Czech Spitfire club:

obr.Spitfire maketa
Maketa Spitfiru z filmu Tmavomodrý svět(aipark Zruč):


Techhnická data letounu Supermarine Spitfire F.Mk V.b:

Rozpětí křídel-11.22 m., Délka trupu-9.11 m., Nosná plocha-22.48 m2, Hmotnost letadla-2291 kg., Maximální vzletová hmotnost-3016 Kg., Max.rychlost u hl.moře-540Km./h., Max.rychlost v 1829m./n.m.-574 Km./h., Dostup-10820 m, Stoupavost-1448 m/sec.Dolet-756 km(bez př.nadrží)


Kontakt na : kontakt@zajimava-letadla.cz Za vaše názory předem děkuji!


c-Buschman.aerospace,Vladimír Kroft 2005-2021


Kopírování a používání textu a obrázků,bez předchozího souhlasu autora těchto stránek je zakázáné,dle platných autorských zákonů České republiky!


Pokud sem zanese internetový vítr někoho,kdo má také podobné stránky, rád se podívám jak vypadají stránky zkušenějších nebo i méně zkušených přívrženců letadel.Za Vaše odkazy na Vaše, či jiné zajímavé www předem děkuji.